05 / 11 / 21

 

olen aina ollut kipuileva

hieman raskas ja pelkään välittää

vetäydyn 

asetan suojamuurit

ja istun hiljaa niiden turvassa


pelkään että muut huomaavat

kun katoan omaani

lakkaan katsomasta silmiin

ja lakkaan vaivautumasta


pelkään että ne syyttävät itseään

tai että olen ja olen olematta tahallani

mutta se on sisäsyntyistä

kun ajoittain vihaan itseäni niin helvetisti

että lamaannun

kun pelkään että se tunne ei koskaan katoa

etten koskaan lakkaa tuntemasta

sitä valhetta että olen täysin mitätön

ja ne muut kutsuvat mukaan vain säälistä


itkin jo lapsena peilikuvalle

alakoulussa puristelin ihoa eri kohdista

kirosin päiväkirjassa

miksi en ole kaunis ja hauska

milloin ne lopettavat halveksuen tuijottamasta

vaikka tuskin oikeasti edes katsoivat


otan jokaisen eleen uhkana

työnnän ihmisiä pois siinä pelossa

että ne näkevät minut niin kuin näen itseni

katsovat minua läpi sen saman valheen

jonka olen kiertänyt paksuna naruna ympärilleni


olen kuin ikkuna itseni välissä

jonka takaa katson muita vapaina

ja hakkaan kyynerpäällä lasia

huudan vasten kylmää materiaalia

sen vain huurtuen

ainostaan itse ääneni kuullen

kun tiedän tasan tarkkaan kuka olen

miten paljon hyvää kannan

ja kuinka paljon siitä riittäisi muille

riittäisi helvetti vie itsellenikin


mutta ulos tulee joku toinen

täysin päinvastainen

aina vihainen

se varpaillaan oleva

kolkko ja kopea

jonka sanat juuttuvat kitalakeen kiinni

ja kohti sijasta astun jälleen taaksepäin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti