17 / 08 / 21

 

minä

olen 

sadetta


kuurona hentona pienenä pisarana

niskaan kaatuvana yli läikkyvänä

painavana läpimäräksi kastelevana


sinä 

olit

katos


hetkellinen hengähdystauko myrskyn turva

suojakuomu kattopeite

sateenvarjoni ja markiisi


mutta pisarat eivät kadonneet minnekään

kohisivat kattoon

pauhuivat korvissa

ja märät hiukset liimautuivat kasvoille

jääkylmät vaatteet nuolivat ihoa myöten


olin läpimärkä ja palelin

ripottelin kuraa eteiseesi

kastelin kaiken mihin astuin

pilasin sohvakankaat ja kosteus imeytyi tapettiin asti

sillä minä en koskaan pystynyt riisuutumaan alla katseesi

en näyttäytymään sateen pyyhkivänä alastomana aitona hauraana oikeana

sillä en tiennyt mitä oli kerrosten alla


sinä olit niin kuiva vahva ja vankka

tarjosit päälle kangasta

olit valmis kuivaamaan vaikka multaa jalkojen alla

mutta nyt näen sen

saman päällesi laskeutuneen rankkasateen


olit kuivannut oman sateesi jo samoihin pyyhkeisiin

ylikastellut maasi mädäksi

tappanut juurakon

jottei menneisyys kasvaisi pinnalle 


otin vastaan suojan illuusion

imin itseeni painavan kankaan kastuneen kipusi

pehmennyt multa murtui jalkojen alla

putosin perustuksillesi pimeään

ja tajusin kuinka toisen tuskaan

on helppo paeta itseään


ja nyt minä näen sen

meidän samankaltaisuuden

ja tiedän

että sinäkin makaat

minun sateen pieksämässä mullassani


eivätkä ne jotka etsivät yhtä aikaa myrskyä ja rauhaa

löydä perille kulkematta käsi kädessä

miten kaukana toisistaan kulkevatkaan


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti